Op maandag 7 oktober 2024 organiseerde Great Learning Nederland een onderwijssymposium dat draaide om één van de cruciaalste onderwerpen in het onderwijs: het lerende tienerbrein. Het symposium vond plaats bij CSG Liudger en MODUS in Burgum. Er was heel veel belangstelling voor het symposium. Tijdens het symposium werden wetenschappelijke inzichten over hoe het brein van tieners werkt belicht. De deelnemers bogen zich onder andere over de vraag: ‘Hoe leren tieners eigenlijk?’
Het belang van het symposium
Het lijkt bijna onvoorstelbaar dat, ondanks vele wetenschappelijke studies over de werking van het tienerbrein, deze kennis niet op structurele basis wordt benut. Terwijl juist deze fase in de ontwikkeling van jongeren zo bepalend is voor hun welzijn, motivatie en leerprestaties. Wetenschappelijk onderzoek toont keer op keer aan dat tieners specifieke behoeften hebben, zoals: autonomie, sociale verbinding en het vinden van zinvolle uitdagingen. De praktijk leert dat het Nederlandse onderwijs er maar niet in slaagt om daaraan tegemoet te komen.
Het symposium
Het symposium bood een podium aan experts die hun inzichten deelden over de breinontwikkeling en behoeften van de leerlingen. Tijdens het symposium konden de bezoekers deelnemen aan diverse masterclasses en interactieve keuzesessies. Neuropsycholoog en emeritus hoogleraar Jelle Jolles – bekend van de boeken ‘Het Tienerbrein’ en ‘Leer je kind kennen’ – gaf twee verdiepende masterclasses over het tienerbrein, gericht op wetenschappelijke inzichten en hun toepassing.
Jenno van der Wal
Voor school- en teamleiders bood Jenno van der Wal (plaatsvervangend rector DENISE, Amsterdam) een praktische masterclass. Hij nam de deelnemers mee in de onderwijsvisie en dagelijkse praktijk van DENISE. Deze school biedt onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 18 jaar en vormt een inspirerend voorbeeld als het gaat om persoonsvorming, (wereld)burgerschap en kansengelijkheid. De aanwezige bestuurders waren uitgenodigd voor een sessie met Robin Belles (directeur Great Learning Nederland), over strategische veranderingen in het onderwijs.
Behoeften Tienerbrein
Namens het Britse International Curriculum Association (ICA) verzorgde Lee Hendricks een lezing over de belangrijkste behoeften (key needs) van het tienerbrein. Hij was directeur van het tienercurriculum (IMYC) dat door veel internationale scholen wereldwijd gebruikt werd. In Nederland werd IMYC door Great Learning Nederland verzorgd en aangeboden aan twintig scholen in het middelbare onderwijs.
Inspirerende jamsessies, discussies en actuele thema’s
Er waren tijdens het symposium ook inspirerende jamsessies met onderwijsontwikkelaars en leraren, waarin ideeën werden uitgewisseld om het onderwijs te vernieuwen en af te stemmen op het tienerbrein. Naast boeiende lezingen bood dit evenement ruimte voor interactie. Onderwijsexperts en wetenschappers verkenden gezamenlijk hoe het onderwijs beter afgestemd kon worden op de realiteit van het tienerbrein. Denk hierbij aan thema’s zoals motivatie, funderend onderwijs en keuzes in het curriculum.